Ce este sistemul imunitar
Stiri zeolite | Oferte Zeolit
Zeolit stiri


Ce este sistemul imunitar

 

Organismul uman este aparat de milioane de celule luptatoare. Acestea sunt formate din diferite tipuri de soldati, fiecare grup indeplinind o functie specifica. Punctul Central de Control poate ordona intrarea in dispozitivul de lupta a miliarde de noi luptatori, atat timp cand boala invadeaza organismul. In cursul perioadelor de pauze, numarul luptatorilor se reduce, locul lor fiind tinut de unitatile de patrula. Aceasta constituie o explicatie simplificata a sistemului imunitar.

Ce afecteaza sistemul imunitar?

In timp ce dieta sanatoasa, forma fizica buna si starile emotionale pozitive stimuleaza si intaresc sistemulimunitar al organismului, boala, medicamentele si drogurile, precum si stresul excesiv il inhiba si-l slabesc. SIDA este o boala care apare atunci cand sistemul imunitar a fost dezactivat sau distrus in totalitate.

Emotiile il pot afecta?

Astazi, din ce in ce mai multi oameni de stiinta au o viziune de ansamblu. Studiile lor demonstreaza ca persoanele aflate in stari emotionale depresive sau negative sunt cu precadere vulnerabile la bolile care afecteaza sistemul imunitar, cum ar fi astmul, artrita reumatoida si cancerul.

Cum pot afecta sanatatea simtamintele negative?

Am sa va povestesc ceva. Intr-o seara, tarziu, in timp ce lucram la un material pe care trebuia sa-l predau a doua zi, somnul aproape ca m-a biruit. Mi-am amintit atunci ca vazusem niste cafea in biroul secretarei. De obicei nu beau cafea, insa de data aceasta simteam ca altfel nu fac fata. Asa ca am inghitit-o repede si am asteptat. In mai putin de 10 minute, m-am simtit plin de energie - da, cafeina mobilizeaza zaharul sangvin. A urmat apoi cresterea capacitatii de concentrare si a atentiei - da, cafeina stimuleaza si sistemul nervos. Apoi m-am grabit la toaleta, ca o confirmare a efectului diuretic al cafeinei. Pe scurt, am fost in forma pe tot parcursul celor trei ore ce mi-au fost necesare pentru a termina proiectul. In dimineata urmatoare, i-am marturisit secretarei ceea ce facusem. A ascultat si apoi a zambit.

Sunt incantata ca v-a fost de folos cafeaua mea, imi zise ea, dar n-ati observat ca este decafeinizata? A fost eficienta pentru ca ati crezut aceasta.

Da. Acest fenomen, cunoscut sub numele de efect placebo, este foarte folosit pentru testarea medicamentelor noi. Subiectii testati sunt impartiti in doua grupuri. Unuia dintre grupuri i se da medicamentul, iar celuilalt, un produs inactiv, dar care seamana cu medicamentul. In mod surprinzator, subiectii carora li se administreaza placebo-ul prezinta deseori rezultate la fel de bune sau chiar mai bune decat cei care primesc medicamentul real. Gandurile si emotiile influenteaza in mod direct mintea, care la randul ei afecteaza puternic corpul. Exista relatari despre persoane care credeau ca urmeaza sa moara si care au murit, fara sa se poata gasi nici o cauza directa a mortii lor.

Atunci, emotiile pozitive vor putea intari sistemul imunitar?

Emotiile pozitive si vietuirea sanatoasa stimuleaza productia unor substante cerebrale, numite endorfine, care hranesc efectiv sistemul imunitar. Aceste misterioase substante ajuta in lupta contra bolilor si promoveaza insanatosirea. In plus, ele intensifica bucuria de a trai prin simtamintele de bine, de euforie pe care le produc. Cercetari mai noi arata in mod convingator ca o viata emotionala echilibrata este la fel de importanta pentru sanatate ca factorii deja traditionali, cum sunt alimentatia sanatoasa, exercitiul fizic regulat si evitarea alcoolului, tutunului si a altor droguri.

Sa inteleg ca ma pot vindeca doar gandind frumos?

Nu trebuie sa neglijam niciodata nici un remediu fizic al unei probleme de sanatate. Renuntarea la fumat, controlul greutatii corporale, adoptarea unui program regulat de exercitii fizice, tratamentele medicamentoase - toate acestea nu sunt date la o parte de ceea ce am spus mai sus. Dar, pe langa acestea, nu neglijati atitudinea pe care o adoptati. Regeic Solomon spunea: inima vesela este un bun leac, dar un duh mahnit usuca oasele. Iar Pavel adauga: Incolo, fratii mei, tot ce este adevarat, tot ce este vrednic de cinste, tot ce este drept, tot ce este curat, tot ce este vrednic de iubit, tot ce este vrednic de primit, orice fapta buna, si orice lauda, aceea sa va insufleteasca.

Alimentatia ideala

Vegetarienii rasar si se inmultesc din ce in ce mai mult pe zi ce trece. Numai in S.U.A. exista peste paisprezece milioane. Considerati pana nu demult ca fanatici sau hippy intarziati, vegetarienii sunt astazi priviti cu tot mai mult respect. Lumea incepe sa-i considere ca fiind mai sanatosi, iar beneficiile ecologice ale modului lor de alimentatie devin din ce in ce mai evidente.

Merita efortul de a deveni vegetarian?

Sapte din zece compatrioti de-ai nostri mor inainte de vreme din cauza uneia dintre urmatoarele trei boli ucigase: bolile cardiace, cancerul si accidentul vascular cerebral. In cuprinzatorul sau raport catre natiunea americana, intitulat Nutritie si sanatate, dr. Everett Koop afirma in mod categoric faptul ca alimentatia de tip occidental este cauza principala a acestor boli. El confirma faptul ca grasimile saturate si colesterolul, consumate in cantitati disproportionate fata de nevoile organismului, sunt principalii inculpati. El aminteste apoi ca produsele alimentare de origine animala constituie cea mai bogata sursa de grasimi saturate, precum si unica sursa de colesterol. Si, pentru ca lucrurile sa se complice si mai mult, subliniaza dr. Koop, aceste alimente sunt consumate, de obicei, in dauna alimentelor bogate in hidrocarbonate (glucide) complexe, cum ar fi cerealele, fructele si vegetalele. Riscul mediu de a dezvolta o boala cardiaca peni e un barbat care consuma carne, oua si produse lactate este de 50%. Daca acest barbat renunta la carne, riscul scade la 15%. Pentru un vegetarian insa, care nu consuma carne, oua si produse lactate, riscul de imbolnavire coronariana scade la numai 4%. Comentand aceste avantaje, un editorial al Jurnalului Asociatiei Medicale Americane afirma ca o alimentatie complet vegetariana poate preveni pana la 90% din accidentele vasculare cerebrale si pana la 97% din infarctele miocardice. Mergand dincolo de aspectele preventive, dr. Dean Ornish a publicat relativ recent studii care dovedesc, dincolo de orice umbra de indoiala, ca o alimentatie vegetariana, saraca in grasime, este capabila sa inverseze evolutia bolii ateromatoase cardiace chiar si la pacienti care fusesera deja programati pentru interventie chirurgicala de bypass coronarian (interventie prin care se inlocuieste sau se sunteaza unul sau mai multe segmente ale arterelor coronare, ingustate prin ateroscleroza in asa masura, incat nu mai pot asigura muschiului inimii aportul de sange necesar). Riscul de a se imbolnavi de cancer de prostata, san si colon este de 3-4 ori mai mare pentru cei care consuma zilnic carne, oua si produse lactate, fata de cei care consuma sporadic sau deloc astfel de alimente. In afara de aceasta, femeile vegetariene au oase mai rezistente (deci fracturi mai putine), iar demineralizarea osoasa, o data cu inaintarea in varsta, este mult mai redusa in comparatie cu a celor care consuma produse alimentare de origine animala. Rezultatele studiilor facute asupra populatiilor (colectivitatilor) vegetariene - cum ar fi, de pilda, membrii triburilor Hunza, care sunt sanatosi si activi si dupa 100 de ani - contrasteaza puternic cu situatia populatiilor mari consumatoare de produse de origine animala - cum sunt, de exemplu, eschimosii din Alaska, a caror lamentatie se bazeaza aproape in exclusivitate pe ceea ce pescuiesc si care au o speranta de viata foarte scazuta si o rata a imbolnavirilor foarte ridicata.

Este capabila o alimentatie vegetariana sa acopere toate portiile nutritionale?

Cu usurinta. Ratia de proteine recomandata pentru adulti este cuprinsa intre 44 si 61 g pe zi, ceea ce reprezinta cca 10% din totalul caloriilor consumate. Carnea prajita sau fripta ofera 20% din totalul caloriilor ei, sub forma de proteina utilizabila. Continutul proteic al majoritatii vegetalelor depaseste 20% din totalul caloriilor lor iar al cerealelor depaseste in general 10%. Fasolea si rudele ei, precum si semintele contin cca 25% din totalul caloriilor sub forma de proteine utilizabile. Exista proteine din belsug in alimentele vegetale, care pe deasupra mai au si avantajul ca sunt sarace in grasime, contin cantitati generoase de fibre alimentare si sunt practic lipsite de colesterol. Studiile efectuate arata ca aportul de proteine complementare (adica provenite din surse vegetale diferite) si de fier nu ridica practic nici o problema, atata timp cat se consuma o varietate de alimente de origine vegetala. Cu toate acestea, vegetarienii puri pot avea nevoie de mici suplimente de vitamina B12. Trecerea la o alimentatie vegetariana imi poate afecta greutatea corporala? Daca veti inlocui carnea cu gogosi, cartofi prajiti, comulete cu nuca si alte asemenea produse, bogate in grasime si zahar, atunci este posibil sa castigati in greutate. Pe de alta parte insa, daca veti alege sa consumati alimentele in starea lor naturala sau gatite fara sa li se adauge acele calorii goale, veti putea sa scapati de kilogramele in plus si sa ramaneti la o greutate nepericuloasa pentru sanatate.

 


Acest articol a fost citit de 697 ori !

Vezi toate stirile din categoria Informatii generale

Nume*:
  E-mail:
Mesaj*:
Cod*:   Security



Copyright © 2019 EKILIBRIUM . Toate drepturile rezervate.
Ce este sistemul imunitar?   Ce este sistemul imunitar?   Ce este sistemul imunitar?